Firefly Mk-4
Bouwverslag van een
Fairey Firefly MK-4
bronvermelding:
diverse openbare publicaties en sites
http://www.maritiemdigitaal.nl
traditiekamer MLD
De voorbereiding tot bouw van het model
De bouwkriebel begon na een artikel in het blad “verenigde Vleugels” een tijdschrift van de Nedelands luchtvaarthistorie. Na het lezen hiervan gebeurd er iets, je begint te dagdromen. je ziet jezelf al met dit toestel vliegen, maar dan moet natuurlijk eerst de uitdaging worden aangegaan om het te bouwen en dat leek me wel wat!
Eerst maar een oriënterend zoeken en nog maar eens verder zoeken, want een dergelijk oud en niet gangbaar toestel is niet gemakkelijk te vinden. Natuurlijk bij het maritiem histories centrum informatie opgevraagd en gekregen, maar daar bouw je nog geen vliegtuig mee. Verder zoeken bij de traditiekamer van de MLD. Hier hebben ze me hartelijk geholpen en voorzien van een set tekeningen van de Mk-1, maar ik wilde de Mk-4 bouwen. Toch geven deze tekeningen veel informatie vooral over het hoofd landingsgestel en het intrekbaar staartwiel.
Eerst maar eens een stukje achtergrond van dit vliegtuig weergeven zoals het bij de Koninklijke Marine in dienst is geweest.
Historie van dit vliegtuig in het kort.
De Fairey Firefly werd op vraag van de Britse zeemacht in 1939 ontworpen als een volledig uit metaal vervaardigde
laagdekker voorzien van twee zitplaatsen achter elkaar en gebruik als verkenningsjager.
Het toestel, dat ontworpen werd door een onderzoeksteam geleid door H. E. Chaplin, maakte zijn eerste vlucht op
22 december 1941, het prototype was uitgerust met een Rolls-Royce Grifton IIB-motor.
Het eerste productietoestel, de Mk 1 steeg op in januari 1943 en de productie vond plaats bij Fairey
in Hayes en General Aircraft in Hanworth, de productie werd stopgezet in december ’45, op dat ogenblik waren
er 327 F Mk I’s gebouwd waarvan sommige met de Griffon IIB- en andere met de Griffon XII motor.
Van dit toestel werden talrijke toestellen afgeleid, als opleidingstoestel, nachtjager, voor het slepen van
doelwitten en als duikbootbestrijder.
De Firefly in dienst van de Marine Luchtvaart Dienst (MLD)
Firefly begin jaren 60 op Biak Indonesië
Firefly Mk. I
In het najaar van 1945 werden twee bestellingen van ieder 15 toestellen geplaatst bij de Fairey-fabrieken. De eerste
twintig toestellen waren van het type F.Mk.1 de overige 10 toestellen waren van het type FR.Mk.1.
De eerste zes toestellen werden op 18 januari 1946 aan de MLD overgedragen. Deze werden bij het 860 squadron ingedeeld.
Op 20 maart 1946 werd de eerste ‘Karel Doorman’ in dienst genomen. Het 860 squadron werd kort daarna hierop ingedeeld.
Het slechts 150 meter lange vliegdek leverde nogal eens problemen op bij het starten en landen, waardoor veel ongelukken
voorkwamen. Op 26 augustus 1946 vertrok de ‘Doorman’ naar Nederlands-Indië vanwege de problemen daar. Aan boord was 860 squadron. De Fireflies verleenden in Indië onder andere grondsteun tijdens de politionele acties.
In september 1946 werd het 861 squadron opgericht en eveneens voorzien van Fireflies. Na een verblijf in de UK werd het
squadron in februari overgeplaatst naar Valkenburg, waar het in april 1947 al weer buiten dienst werd gesteld.
De Fireflies werden daarna ingedeeld bij GVO (Groep Vlieg Opleiding) en bij OGV (Opleiding Gevechts Vlieger)
In juni 1948 werd op de tweede ‘Karel Doorman’ begonnen met deklandingsoefeningen met drie tot T.1 omgebouwde Mk.1’s.
Na een demonstratie met een tot T.1 verbouwde Mk.1 door Fairey eind 1946, werd besloten om drie MK.1’s tot T.1 te
modificeren. De F-1 werd door Fairey verbouwd, terwijl Aviolanda de F-8 en F-12 ombouwde met behulp van door Fairey
geleverde onderdelen.
Begin 1952 vertrok het inmiddels opgericht VSQ 1 aan boord van de Karel Doorman naar de Nederlandse Antillen met de,
van 860 squadron afkomstige, gereviseerde Mk.1’s. De taak van VSQ 1 was behalve luchtverdediging ook training en oefening
met mariniers en met schepen. In de loop van 1954 werden de Mk.1’s van VSQ 1 vervangen door Mk.4’s (deze werden in 1957
op hun beurt vervangen door Avengers) Gedurende de tweede helft van de jaren vijftig verdwenen steeds meer buiten dienst
gestelde Fireflies naar de sloper, de laatste in maart 1960.
Firefly FR.4 en NF.5
In de loop van 1947 ontving de MLD 40 Fireflies FR.4’s. Deze toestellen werden onder meer ingedeeld bij het de inmiddels
opgerichte VSQ 1, VSQ 2 en bij VSQ 4. Begin 1949 ontving de MLD nog eens 14 Fireflies NF.5, in november 1952 kwamen daar
nog eens vier van de Canadese Marine overgenomen FR.4’s bij.
In 1955 werd VSQ 7 opgericht om dienst te doen in Nederlands Nieuw-Guinea en gestationeerd op Biak, met als voornaamste
taak optreden tegen Indonesische infiltrerende vliegtuigen.
Met de komst van het 322 squadron met Hunters, werd VSQ 7 in december 1961 buiten dienst gesteld en werden de Fireflies
afgestoten.
Technische gegevens Firefly MK.IV
Afmetingen:
Lengte : 11,54 m Spanwijdte: 12,54 m
Hoogte: 4,36 m Vleugeloppervlak: 30,25 m2
Gewichten:
Leeggewicht: 4388 kg Max. startgewicht: 7301 kg
Prestaties:
Max. snelheid: 621 km/u Stijgsnelheid: 5,45 sec to 3050 mtr
Kruisnelheid: 354 km/u
Vliegbereik: 2090 km Plafond: 8530 mtr
Overig:
Motortype: Eén Rolls Royce Griffon 74 van 2250 pk
Bemanning: Twee
Bewapening: 4 x 20 mm Hispano-Suiza HS 404 kanonnen,
2 x 450 kg bommen onder de vleugels of 8 paar van 27 kg raketten.
wordt vervolgt……