Balanceren van Rotorbladen
[et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” saved_tabs=”all” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Balanceren
De Rotorbladen van je waardevolle Heli zijn een heel belangrijk item, het kan een verschil betekenen tussen stabiele vlucht of een mixer in de lucht, vaak kom je zelfs niet eens de lucht in want het “beestje” staat zo te trillen dat je niet eens meer toeren durft te geven omdat je bang bent dat de hele boel uit elkaar trilt.
Vandaar de volgende methode om je rotorbladen te balanceren, dit is de enige goede en uitgebreide manier en als je het volledig uitvoert zal je er veel plezier hebben van een trilvrije heli, Als er dan nog wat trilt dan ligt het in ieder geval niet aan je rotorbladen.
Benodigdheden:
– Rotorbladen
– Blad balancer (of een stukje draadstang met 2 vleugelmoertjes)
– Plakband
– Fineliner
– Stukje buis of rond carbon
– 2 lege motordoosjes (of zoiets)
– schaar
Stap 1:
Bepaal eerst het CG (centrum gravity point) van je rotorbladen afzonderlijk.
Dat kan je doen op de volgende meest simpele manier.
Neem een stukje ronde buis of een stukje rond carbon van ongeveer 3 tot 10 mm dik, leg daar 1 van de bladen haaks op en rol dan voorzichtig het buisje met blad en al richting de kant waar het blad omhoog helt, ga dan door tot het blad gaat balanceren en teken dan precies dat punt af met een fineliner of zoiets, dan heb je het CG gevonden van 1 blad, Doe vervolgens precies hetzelfde met het andere blad.
Als het CG op beide bladen teveel afwijkt dan moet je eerst zorgen dat dat overeen gaat komen. Dat doe je door plakband aan het uiteinde van het blad te plakken waar het CG het dichtst bij het gaatje in het blad waarmee je het aan de rotorkop bevestigd.
Het plakband vouw je altijd om de snijkant van het blad heen. (de kant die “door de lucht snijdt”)
Vervolgens voer je het begin van stap 1 weer uit net zolang tot de CG punten op beide bladen nagenoeg gelijk zijn.
Stap 2:
Nu ga je zorgen dat beide bladen met elkaar in balans zijn oftewel dat ze beiden even zwaar worden ten opzicht van het CG.
Maak beide bladen aan elkaar vast DMV een Blad balancer.(een stukje draadstang met 2 vleugelmoertjes kan ook.) doe het wel zo dat de bladen gespiegeld aan elkaar zitten en zorg tegelijkertijd dat de snijkanten evenwijdig lopen met elkaar.
Dat doe je door 1 van de bladen op tafel te zetten en dan het andere blad evenwijdig aan de tafel te “hangen”, dan draai je de Blad balancer iets strakker vast zodat de bladen niet meer kunnen verschuiven, balanceer dan de bladen tussen de 2 motordoosjes en zie welk blad zwaarder cq lichter is, vervolgens ga je op de zelfde manier plakband op het lichtste blad plakken zoals beschreven in stap 1, maar nu niet aan het uiteinde van het blad maar op het CG punt wat je eerder had afgetekend.
Doe dit ook weer net zolang en met genoeg plakband totdat de bladen precies in balans blijven hangen.
NU zijn je Rotorbladen Perfect gebalanceerd op zowel Bladgewicht als CG punt.
Uiteraard kan je bovengenoemd verhaal ook gebruiken voor je staartblaadjes, maar vaak is alleen het balanceren van de staartblaadjes op gewicht al voldoende.
bron http://www.modelbouwforum.nl
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]