Ryan STA

 

Hi, leuk dat je mijn bouwverslag van de Ryan STA leest.
Ik heb besloten om niet voor een ARF te gaan, de Ryan is van diverse merken te koop, maar het zelf bouwen is voor mij een mooie uitdaging.

Het origineel ziet er zo uit:

Dit is de uitvoering met dubbele cockpit, ik maak de uitvoering met een enkele, waarbij de voorste plaats is afgedekt.

 

Na wat speuren op het bekende netwerk, is mijn keuze gevallen op een ontwerp uit het tijdschrift “Model Airplane News”, ergens van de jaren ’80. In de States heb ik de tekeningen besteld, nadeel is wel dat alles in inches is. Zal ff wat rekenen worden, maar dat gaat vast goed komen.
De spanwijdte is +/- 230cm, en voor de aandrijving wil ik een 4-takt benzine motor plaatsen (30 tot 40CC). Het is nu natuurlijk wel het vlieg seizoen, dus het bouwen zal nu niet ontzettend vorderen.
Hopelijk kom je later nog eens terug als ik een start heb gemaakt en er wat foto’s bij heb.

Grt, Hessel

 

 

25-6-2017

Ik ben alvast begonnen met het maken van wat verschillende onderdelen.

Om m’n werkbank niet bezet te houden met grote delen (vleugel etc.), doe ik enkel wat voorwerk, zodat ik later hopelijk in één keer door kan bouwen.

De vleugeltips, het stabilo-, en rudder voorlijst bestaan uit gebogen vuren latjes. Volgens de beschrijving dienen die om spelden gebogen te worden die op de tekening zijn geprikt. Dit heb ik anders gedaan, voor elk onderdeel heb ik van mdf een mal gemaakt, waarlangs ik de latjes heb gebogen en vastgeklemd. De onderdelen voor het stabilo zijn al klaar, en volgens mij geeft dit een uitstekend resultaat.

         

Op deze wijze zal ik dus ook de genoemde vleugeltips en rudder gaan maken.

Als hoofdligger van de vleugels wordt een combinatie gebruikt van een vuren boven-, en onderligger met daartussen gelijmd een triplex strook van 1,5mm dik.

De uitdaging was om in de vuren liggers een mooi sleuf te krijgen van 1,5mm breed.

Ik had bedacht om in een plank van betonplex (mooi glad en recht), een sleuf te frezen waar de vuren liggers precies in passen, en gelijk zijn met de bovenzijde van de plank.

Vervolgens heb ik met een Dremel, de beoogde sleuf van 1,5mm gefreesd, dat ging prima.

         

M.b.v. een frees heb ik ook de triplex stroken gemaakt, en tussen de liggers gelijmd.

         

De volgende stap is het maken van de ribben.

Stay Tuned.

 

10-08-2017

Hi, welkom terug.

Mijn volgende stap is het maken van het stabilo en hoogteroer geweest.

De ribben heb ik gemaakt door deze uit de tekening te knippen, en vervolgens op het balsa te lijmen. Dit heb ik met Pritt-stift

gedaan, zodat het papier na het bewerken makkelijk van het balsa loslaat.

Overigens, ik heb de tekening laten kopiëren, zodat ik op het origineel verder kan bouwen.

De ribben van het stabilo zijn voorzien van een sparing tbv een ligger:

Vervolgens de boel samen-gebouwd en de voorlijst in vorm geschuurd. En zowaar, het begint ergens op te lijken.

Op dezelfde wijze heb ik het hoogteroer gemaakt. Volgens de tekening dient er een stuk vierkant messing tussen de beide helften gelijmd te worden, waar dan weer het lever op gesoldeerd moet worden.

Ik heb dit aangepast naar een stuk carbon buis, waar ik het lever deels in vast ga lijmen. Een ronde buis is ook meer naar het origineel.

Het voorlopig resultaat is als volgt :

De scharnieren zijn er inmiddels ook in geboord, wat nog rest is het maken van de bevestigingspunten voor de spandraden.

Deze draden komen aan de boven-, en onderzijde, waarbij de bevestigingspunten één geheel zijn. Aangezien ik nog niet goed weet wat ik ga gebruiken voor deze spandraden (of flying wires), laat ik dit nog even rusten, en ga verder met het houtwerk.

 

Over het origineel, tijdens m’n zoekwerk naar foto’s en info, kwam ik ook de schematische voorstelling van de bediening tegen. De oervorm van Fly By Wire  😉

 

28-10-2017

Zo, er zit wat tijd tussen maar ik heb niet stil gezeten.

De 2 hoofdliggers die af waren, heb ik helaas opnieuw moeten maken. Ik was niet tevreden over het resultaat.

Eén ligger was krom getrokken, en de ik had verzuimd om de plaatsen waar de lengte delen aan elkaar gelijmd moesten worden, in verstek te lijmen. Dat was dus géén succes, er zat géén stevigheid in.

M’n 2e poging is wel gelukt, ik heb 4 mooie hoofdliggers.

De ribben voor de vleugels heb ik ook gemaakt uit 3mm balsa. Eerst uit triplex 2 mallen gezaagd en geschuurd. Vervolgens de 3mm balsa plankjes ertussen geklemd, en schuren maar.

Na een twee avondjes had ik alle ribben klaar. Samen met 2 stukjes van de afgekeurde liggers, krijg je een beetje beeld hoe de vleugel opgebouwd gaat worden.

 

Vervolgens begonnen met de achterlijsten van de vleugel, waar de sparingen in moeten voor de achterzijde van de ribben.

Dus een beetje zagen en voorzichtig vijlen, om strakke, goed passende sparingen te krijgen.

 

 

 

 

 

 

De volgende stap is het maken van de verbindingstukken voor beide vleugel helften. Deze komen aan de voor-, en achterzijde van elke hoofdligger en wordt van 2,5mm triplex gemaakt. Hiermee wordt ook direct de V-stelling vast gelegd, dus effe een nauwkeurig klusje.

Ik moet ze nog maken, maar heb nog géén materiaal. Gaat dus nog komen.

Aan het rudder en fin heb ik wel kunnen beginnen. Voor beide zijn de ribben gemaakt, maar ik heb enkel het rudder verder afgewerkt, op de eerder beschreven wijze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoals je op de 3e foto kunt zien, blijken de tekeningen van de ribben niet te kloppen, ze zijn te kort…

Dus nieuwe ribben moeten maken, gelukkig zijn het er maar een paar.

 

Voor de flying-wires heb ik materiaal bij Mick Reeves besteld. Een dunne strip metaal moet aan een vork gesoldeerd worden, die dan weer vast gemaakt wordt aan een bracket. Zie hieronder hoe de vork gemonteerd wordt. De brackets moet ik straks wel plaatsen voor de bekleding, maar de wires zelf kan ik pas maken als ik de exacte maten weet.


 

 

 

 

 

Hopelijk kan ik snel met het bouwen van de vleugels beginnen. Ik laat het weten.

 

 

24-12-2017.

Zo, daar ben ik weer. Ik had wat tijd nodig voor andere zaken, waardoor het bouwen niet erg wilde vlotten.

Ik zou aan de vleugels gaan beginnen, maar ik ben er nog niet uit hoe ik het main-gear ga monteren, en dat moet wel duidelijk zijn, voor ik ga beginnen. Anders krijg ik e.e.a. niet meer tussen de ribben gelijmd.

Dus heb ik besloten met de romp te beginnen, iets wat makkelijker was, en dus wel een beetje opschoot.

                                   

Als eerste de spanten voor boven-, en onderzijde van de romp gemaakt. Hier komen straks balsa balkjes in, en uiteindelijk bekleed met balsa beplanking.

Maar voor het zover is, zal er eerst een basis moeten komen. Dat is een rechthoekige constructie, waarvan de balsa buitenlaag in vorm geschuurd gaat worden, zodat deze mooi in de boven en onderzijde doorloopt.

                              

Dit frame wordt vervolgens aan weerszijde beplankt met balsa:

                             

De sparing voor het stabilo moet nog uitgezaagd worden. Hiervoor een malletje gemaakt, die gelijk met de bovenzijde van de romp gelegd kan worden. Zo krijg ik (hopelijk) aan beide zijde een sparing op gelijke hoogte, zodat het stabilo recht in de romp komt.

                   Het resultaat is uiteindelijk niet verkeerd.  Verschil tussen links en rechts, is slechts 0,5mm in hoogte, dat gaat met de de-finitieve plaatsing goedkomen.

Met de balsa buitenzijde en motorschot in de romp gelijmd, is er een mooie stevige romp onstaan:


De voorzijde van de staart moet er hier nog op, deze heb op dezelfde manier gemaakt als de delen van de vleugels en voorzijde van het stabilo. 5 lagen van vuren latjes nat gemaakt, en langs een MDF mal geklemd. Na het drogen de delen onderling gelijmd, en weer vastgeklemd laten drogen.

          

De fin samen met het rudder, en boren van de gaten t.b.v. de scharnieren. Met een boorhulp van Robart is dat een klein kunstje.                                      

De voet van de fin, is een balsa blok die uiteindelijk ook de ronding van de romp moet gaan krijgen. Hier zal ik de volgende keer mee doorgaan (er komen nog wel wat donkere dagen aan, om te knutselen 🙂 ).